مقالات

چگونگی تشخیص نوع پوست  برای انتخاب محصولات پوستی

تشخیص نوع پوست 

اولین گام برای داشتن یک روتین پوستی، تشخیص نوع پوست و شناخت کافی نسبت به آن است.

پوست انواع متفاوتی دارد که با توجه به این تفاوت ها، نیاز های آن ها برای مراقبت نیز متفاوت خواهد بود.

برای اینکه بتوانید با توجه به مشکلات و نیازهای مربوط به نوع پوست خود از آن مراقبت نموده و از محصولات پوستی که با نوع و نیاز پوست شما متناسب باشند استفاده نمایید باید نوع و جنس پوست خوتان را بشناسید چرا که، اگر این محصولات برای نوع پوست شما مناسب نباشد، می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله التهاب، حساسیت، جوش و … شود. بنابراین ضروری است که قبل از انتخاب محصولات، نوع پوست خود را بشناسید.

انواع پوست در حالت کلی به 5 نوع اصلی تقسیم می شود:

  • پوست های چرب
  • مختلط
  • خشک
  • نرمال یا معمولی
  • حساس 

راه های زیادی برای نحوه تشخیص و شناسایی نوع و نیازهای پوستی وجو‌د دارد که در ادامه با این راهها آشنا خواهیم شد:

آشنایی با انواع پوست 

1.    پوست چرب

پوست های چرب اغلب به دلیل فعالیت زیاد غدد چربی یا سباسه، دچار میزان قابل توجهی ترشح چربی اضافه هستند. بنابراین این پوست ها معمولا روی کل صورت به ویژه گونه ها و اطراف بینی ظاهر براقی دارند و منافذ پوست بزرگ تر به نظر می رسند. همچنین این نوع از پوست ها بیشتر از سایرین در معرض مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش و آکنه ها می باشند.

2.    پوست خشک

غدد چربی یا سباسه در پوست های خشک فعالیت کمتری دارد که به همین دلیل چربی طبیعی این پوست ها بسیار کم است. این نوع پوستی توانایی کافی برای حفظ و نگهداری رطوبت در خود را نداشته و اغلب احساس خشکی، کشیدگی و خارش می کند. پوست های خشک به ویژه در فصول سرد سال و گاهی نیز پس از شستشو پوسته پوسته می شوند. این پوست ها به دلیل عدم تامین رطوبت کافی زبر و کدر بوده و علائم پیری را زودتر نمایان می سازند.

3.    پوست مختلط

پوست مختلط یا پوست ترکیبی، در واقع ترکیبی از پوست خشک و چرب است. ناحیه T صورت در این نوع پوست ها (پیشانی، روی بینی و چانه) چرب است و دچار چربی اضافه، جوش و منافذ باز می شود. ولی روی گونه های دو طرف صورتشان، خشکی و کشیدگی احساس می شود. بنابراین این افراد باید برای مراقبت از پوستشان، با قسمت T مانند پوست های چرب رفتار کرده و برای قسمت های دیگر نیز مانند پوست خشک رفتار نمایند تا پوست را متعادل سازند.

4.    پوست نرمال یا معمولی

پوست های نرمال بهترین شرایط را دارند و دچار چربی اضافه، جوش، منافذ باز، خشکی و کشیدگی و … نمی شوند. این پوست ها از سطح رطوبت و چربی مناسبی برخوردار بوده و در وضعیت طبیعی و متعادلی به سر می برند.

5.    پوست حساس

پوست های حساس می توانند جزو یکی از انواع پوست های بالا باشند ولی با این تفاوت که بسیار آسیب پذیر هستند. این پوست ها به دلایل گوناگونی مانند استفاده از محصولات مراقبتی، عوامل محیطی، گرما و سرما و وزش باد و آفتاب مستقیم و … به سرعت تحریک شده و دچار واکنش های آلرژیک مانند التهاب، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن و خارش، آفتاب سوختگی،‌ اگزما و … می گردند.

روش های تشخیص نوع پوست:

تاکنون به خوبی با ویژگی های انواع پوست آشنا شده اید و می توانید با توجه به خصوصیات پوستتان، نوع پوست خود را تشخیص دهید. اما اگر هنوز در تشخیص نوع آن مشکل دارید، در این قسمت راهکارهایی را ارائه می دهیم که به راحتی بتوانید این کار را انجام دهید. 

 

روش 1: بررسی خصوصیات پوست

در این روش کافی است به مشخصات پوست خود که در بالا به طور کامل بیان شده اند، دقت کنید تا نوع آن را تشخیص دهید. اگر شما در تمام یا بیشتر قسمت های پوست احساس چربی می کنید، پوستتان چرب است. اگر این حس چربی را فقط روی نواحی بینی، پیشانی و گاها چانه داشتید، پوستتان مختلط است. اگر پوستتان خشک و کشیده می شود و کنار لب، روی بینی و اطراف ابرو پوسته پوسته می شود، پوست شما از نوع خشک می باشد. همچنین اگر هیچ گونه خشکی یا چربی اضافی روی پوستتان حس نمی کنید، شما پوست نرمالی دارید. و در آخر اگر پوست شما به سرعت نسبت به عوامل محیطی یا محصولات جدید واکنش نشان می دهد، از نوع حساس است.

روش 2: تشخیص نوع پوست پس از شستشو 

اولین و ساده ترین راه تشخیص نوع پوست، بررسی آن پس از شستشوی صورت است. در این روش می توانید صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و به آرامی با حوله تمیز خشک نمایید. پس از آن بدون اینکه از هیچ محصولی روی پوست استفاده کنید، حدود 30-40 دقیقه صبر کرده و سپس شرایط پوست خود را ارزیابی کنید.
اگر پس از این مدت، پوستتان تغییر چشمگیری نکرده و خشک یا چرب نشده است، پوست شما نرمال و معمولی می باشد.
اگر احساس کردید پوست شما خصوصا در قسمت T چرب شده و برق افتاده است، شما دارای پوست چرب می باشید.
اگر بعد از این مدت احساس کشیدگی و خشکی در قسمت گونه و پیشانی ایجاد شد، پوست شما خشک است.
اگر پوست شما در قسمت T (روی بینی و پیشانی) چرب شده و سایر نواحی خشک بود، شما پوست مختلط دارید.
اگر پوستتان دچار احساس سوزش، خارش، التهاب و قرمزی شد، پوست شما از نوع حساس است.

روش 3: استفاده از یک پد یا کاغذ 

در این روش می توانید یک پد یا کاغذ خشک کن را بر روی پوست کاملا تمیز خود بکشید. سپس آن ها را پس از چند دقیقه از روی صورت برداشته و با دقت به آن نگاه کنید.
اگر آثار چربی در تمام قسمت های پد مشاهده شود، پوست شما چرب می باشد.
اگر پد فقط در ناحیه T یعنی قسمت های بینی، پیشانی و چانه چرب بود، پوست شما مختلط است.
اگر هیچ گونه آثار چربی روی کاغذ وجود نداشت، پوست شما خشک است.
از طرفی پوست های نرمال نیز نسبت به پوست های چرب و مختلط به میزان کمتری چربی روی کاغذ باقی می گذارند.

افزودن به بوک مارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *